Donate! · Not a member? Click here!
25384 35783 16182 7357 25813 26909 21254 18220 36290 11652
Main menu
Current OpenPLi Status on
Visit our sponsor...
Login
with Username:
Username:

Password:

with OpenID URL:

Forgotten your password?
Request a new one here.
Users Online on
Guests Online: 64
Brazil United Kingdom Israel Netherlands, The Italy Brazil United Kingdom Montenegro United Kingdom Netherlands, The Netherlands, The United States Barbados United Kingdom Netherlands, The United Kingdom Netherlands, The Netherlands, The Belgium Russian Federation United States Norway Turkey Indonesia United States Italy Netherlands, The Germany Brazil Germany Netherlands, The Turkey Greece United Kingdom Bulgaria Ukraine France Panama Netherlands, The Spain Greece Netherlands, The Sweden Croatia Netherlands, The Netherlands, The Germany Algeria United States United States United States Algeria Russian Federation France Turkey United Kingdom Puerto Rico United Kingdom United States Sweden Ireland Belgium Taiwan, Province Of China
Members Online: 24
blzr, hemertje, bjorntj, andyblac, Droop, Droop, Novac, aklef, nfnovice, lincsat, Rick Hunter, ims, Edgar, Jalu, alpa, MickeyM, silicio, wortellica, bjorntj, julekjulek, greatred, mrbeam, VU+NL, pieterg

Registrations: 15,720
Newest Member:
 BBJ71
View Thread
PLi® Images website » Discussion Forums » PLi® Support » [NL] Gebruikersondersteuning

Page 1 of 4 1 2 3 4
22-07-2010 21:51 [VU+DUO] Ontvangstwaardes
Netherlands, The  Pedro_Newbie

Member

Ik ben van plan een dezer dagen mijn Visiosat Bisat G4 opnieuw uit te richten omdat ik denk dat er nog wel wat winst te behalen valt. Ondertussen heb ik ook een iets betere satmeter gekocht (een Digisat pro) dan het piepertje waar je niet echt veel aan hebt. Maar waarschijnlijk ga ik gewoon uitrichten m.b.v. de VU+ met de signaalzoeker in beeld of eventueel m.b.v. de computer maar dat wordt een beetje sleepwerk, ik ben namelijk nog een van die weinige zonder laptop!

Nu vroeg ik mij af wat ik ongeveer kan verwachten aan standaard ontvangst waarden voor de VU+. Mijn vorige ontvanger, de Inverto IDL 7000 gaf altijd een erg lage (meer reëlere?) waarde aan.
Zo heb ik momenteel b.v de onderstaande waarden op zomaar even wat geteste HD zenders/frequenties. De schotel was destijds uitgericht op de 19.2 omdat die toen "de hoofdschotel" vormde voor de dagelijks te ontvangen kanalen.De nadruk ligt tegenwoordig meer op de 23.5 gr.

Zijn deze waardes een beetje representatief voor de "doorsnee" VU+ Duo en dan met name met een Visio Bisat.
Ik weet dat dit echt geen wetenschappelijk verantwoorde vergelijking kan worden gezien de vele variabelen maar een grove indicatie is wat mij betreft ook goed

Pedro_Newbie attached the following file(s):

- 19 download(s)

Vu+ Duo (1 TB HD & OpenPLi)
Visiosat Bisat G4 Quadro, Astra 1, 2, 3 & Hotbird
3x Inverto twin LNB, 1x Alps twin LNB
Harmony 555
Zakje Japanse nootjes smiley
23-07-2010 10:59 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]
Netherlands, The  gerrit10

Member

Hallo Pedro,

Waar bekijkt je de hoogte van de SNR en AGC EN BER.
Moet ik een andere skin laden?
23-07-2010 12:20 RE: [VU+DUO] Ontvangstwaardes

Member

Je kan die bekijken onder andere bij de signaalzoeker, dus menu ->instellingen->zender zoeken->signaalzoeker (even uit mijn hoofd).
Je kan ook b.v. als je de second infobar geïnstalleerd hebt daar de gegevens bekijken, even het juiste schermpje kiezen bij de setup van de secondinfobar.
Secondinfobar werkt niet samen met alle skins maar zeker wel met o.a. de Magi-HD en Magic-EHD skins.

Harmony 555
24-07-2010 11:39 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes
Netherlands, The  Roymar

Member

Dat zijn zeer behoorlijke waardes met een bisat G4, die heb ik namelijk ook.

Gr.Roymar
24-07-2010 14:44 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]

Member

Ik heb een 78 cm schotel met een duo lnb 60 quad.
De duo lnb stond maximaal afgesteld op 19.2.( nadeel dat 23.5 niet honderd procent is)
Nu heb ik de duo lnb maximaal afgesteld op 23.5, omdat bijna alle hd zenders op 23.5 zitten.
Nadeel is dat de 19.2 niet honderd procent staat afgesteld, dit is het nadeel als je een duo lnb gebruikt of je moet er tussen in gaan zitten.( Natuurlijk wel goed beeld op 19.2)
Hierbij enkele zender waardes;
SNR AGC
Ned1 HD 91 93
Ned2 HD 93 93
RTL4 HD 91 93
SBS6 HD 93 93
Erste HD 79 95

Ned1 SD 75 95
Ned2 SD 75 95
RTL4 SD 65 95
SBS6 SD 74 95
Erste SD 64 95
24-07-2010 15:02 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: gerrit10]

Member

Bedankt voor jullie reacties. k zit nog te twijfelen om opnieuw uit te richten.
Aangezien ik de schotel eerst moet demonteren en de schotel tijdelijk op een tegelvoet moet zetten, optimaal instellen en dan het geheel weer terug moet plaatsen en dan weer even draaien met de schotel.
De schotel hangt namelijk op mijn balkon en kan net niet bij de LNB's komen om deze te verstellen.
Als ik zeker wist dat er enige winst te behalen was dan vind ik het niet erg om te doen maar om een aantal uur te spenderen en misschien helemaal geen winst te behalen is ook zo jammer
De waardes voor de Hotbird interesseren me eigenlijk niet zo, er is momenteel geen enkele zender die ik daarop bekijk, en eventueel zou die er af kunnen, maar ja, hij hangt me ook niet in de weg!
24-07-2010 15:16 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]

Member

Hallo Pedro,

DE waardes van 23.5 (astra3) is bij jou aan de lagekant en zou bij het opnieuw afstellen een stuk verbeteren.
24-07-2010 15:28 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: gerrit10]

Member

De waardes die jij haalt zal ik zeker niet halen ben ik bang met een Visiosat Bisat vs een 78cm schotel.
Het blijft natuurlijk altijd een compromis als je een schotel moet uitrichten bestemd voor meerdere satellieten.
Ik denk dat ik maar ga afstellen eerst op 23.5 en gaandeweg kijken of 19.2 en 28.2 acceptabele waardes gaat geven.
Dus prioriteit 1 is de 23.5 dan de 19.2 en dan de 28.2. De hotbird zal ik niet veel tijd aan gaan besteden ben ik bang.
24-07-2010 15:38 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]

Member

Hallo Pedro,
Je gaat echt wel winst boeken als je de astra 3 (23.5) als prioriteit één neemt, hier zitten de meesten HD kanalen op.
Zie mijn winst. de waardes van de HD kanalen b.v NED1 is van 75 naar 91 gegaan.
25-07-2010 13:24 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]
Netherlands, The  Roymar

Member

vandaag nog wat aan prutsen geweest met de bisat en ned1 hd naar 81(snr)73(agc) en ned2 hd naar 83(snr) gekregen, en dat is toch echt maximaal hier.

Groeten Roymar
30-07-2010 17:53 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Roymar]

Member

Even een update:
Na het opnieuw uitrichten en de kabel vervangen te hebben voor Belden H125 heb ik toch wel iets winst geboekt. Ik had eerst uitgericht m.b.v. een tegelvoet en een TV op het balkon. Ik ging toen van b,v, Ned 1 HD van SNR-75 en AGC80 naar SNR-76 en AGC-91.
Na het geheel weer terug geplaatst te hebben op de mast en goed richten waren de waarden toch weer iets lager maar dit was dan ook weer met de volle lengte kabel, niet zo heel lang, een meter of 10 denk ik.

Daarna heb ik ook meteen maar de kabel vervangen voor Belden H125, toen werden de waarden weer wat beter.
Uiteindelijk heb ik onderstaande winsten kunnen behalen, het zou misschien iets beter kunnen maar ik ben tevreden zo, zeker als je alles in je eentje moet doen is het wel lastig.
Op 23.5 heb ik wel wat winst maar de grootste winst is behaald op de 28.2

Pedro_Newbie attached the following file(s):

SAT_WAARDES.jpg
763x468 166 Kb
- 1 download(s)
30-07-2010 18:02 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]
France  VU+NL

Member

Pedro_Newbie wrote:
...... zeker als je alles in je eentje moet doen is het wel lastig......
Toch maar aan de laptop?? Dat is voor dit werk echt heel fijn werken (ook al geeft de VU geen BER-uitlezing).
Maar je bent weer aardig bezig geweest en dan is het toch wel leuk wat resultaat te zien.
30-07-2010 18:29 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes
Netherlands, The  Erik Slagter

PLi® tester

Daarna heb ik ook meteen maar de kabel vervangen voor Belden H125, toen werden de waarden weer wat beter.
Uiteindelijk heb ik onderstaande winsten kunnen behalen, het zou misschien iets beter kunnen maar ik ben tevreden zo, zeker als je alles in je eentje moet doen is het wel lastig.
Op 23.5 heb ik wel wat winst maar de grootste winst is behaald op de 28.2

Wat heb je precies allemaal afgesteld, weet je zeker dat je niks
vergeten bent?

Currently using: DM8000 (4xDVB-S2) and DM800 (DVB-S), no longer used: 2xDM7000, fomerly used: DM500. Reception: BiSat 13/19.2/23.5/28.2, 4 x Alps quattro lnb, Chess 17->6 DiSeqC switch.
30-07-2010 20:34 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Erik Slagter]

Member

Erik Slagter wrote:

Wat heb je precies allemaal afgesteld, weet je zeker dat je niks
vergeten bent?

Het gebruikelijke, de azimuth, elevatie en de skew. Met de skew was geen winst meer te behalen daar heb ik verder niets meer aan gewijzigd deze stonden al optimaal, althans ik heb er geen winst mee behaald.
En of ik wat vergeten ben dat weet ik natuurlijk niet want als ik dat wist dan was ik het niet vergeten

Maar waar doel jij op?

Ik heb geprobeerd af te stellen op een zo hoog mogelijke AGC en niet op SNR

Meteen ook maar even de volgorde op de switches op een meer logische volgorde gezet, ik had de 19.2 op 1 staan, de 13.0 op 2 de 28.2 op 3 en de 23.5 op 4 en nu staat het op 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2

Harmony 555
30-07-2010 21:44 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes

PLi® tester

Wat heb je precies allemaal afgesteld, weet je zeker dat je niks vergeten bent?

Het gebruikelijke, de azimuth, elevatie en de skew.

Dat wilde ik even weten, vooral de skew dus. Volgens mij wordt die echt
door het gros van de mensen vergeten. Stiekem toch niet zo "newbie"? smiley

Ik heb geprobeerd af te stellen op een zo hoog mogelijke AGC en niet op SNR

Heb je daar nog een bepaalde redenatie achter?

Theoretisch zou de AGC zo LAAG mogelijk moeten zijn (= sterk signaal,
weinig versterking nodig). Maar ik geloof dat ze het begrip AGC bij DMM
nogal ruim interpreteren en dat het bij hun signaalsterkte betekent.
Maar ik vind het vaak nogal een willekeurige waarde.

Gesteld dat AGC inderdaad AGC betekent op de VU+ (eventueel geinverteerd
qua betekenis), dan lijkt het me nog geen goede ijkwaarde. Je wilt niet
een zo sterk mogelijk signaal, maar een signaal met een zo hoog
mogelijke kwaliteit (= afstand tussen signaal- en ruis-waarde). dat
bepaalt hoeveel storing je er nog bij kunt hebben voordat de BER gaat
oplopen, niet de sterkte van het signaal.

Helemaal terzijde een mooi voorbeeld, ik heb jaren ruzie gehad met UPC,
ik vond dat het beeld (analoog) uiterst belabberd was, veel slechter dan
ik in een andere plaats gewend was. Ik heb nog speciaal alle bekabeling
vervangen. Er is uiteindelijk een techneut geweest en die heeft
vastgesteld dat de signaalsterkte ruimschoots voldoende was. Een
duidelijk geval van kwantiteit vs. kwaliteit. De "AGC" was prima, de
"SNR" was slecht.

Currently using: DM8000 (4xDVB-S2) and DM800 (DVB-S), no longer used: 2xDM7000, fomerly used: DM500. Reception: BiSat 13/19.2/23.5/28.2, 4 x Alps quattro lnb, Chess 17->6 DiSeqC switch.
30-07-2010 22:12 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Erik Slagter]

Member

Oeps, opes, dubbele oeps!

Ik denk dat ik toch een redenatiefoutje heb gemaakt, bij de Inverto was het eerste getal het signaal en het tweede de kwaliteit. Ik ben gewoon blind voor het 2e getal gegaan, de "kwaliteit" dus.
Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik toch niet zo kwalitatief bezig ben geweest

Harmony 555
30-07-2010 22:59 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes

PLi® tester

Ik denk dat ik toch een redenatiefoutje heb gemaakt, bij de Inverto was het eerste getal het signaal en het tweede de kwaliteit. Ik ben gewoon blind voor het 2e getal gegaan, de "kwaliteit" dus.
Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik toch niet zo kwalitatief bezig ben geweest

Ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt, signaalsterkte gaat
vaak wel op met signaalkwaliteit. Heb je nog de SNR-waardes van voordat
je ging draaien?

30-07-2010 23:12 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Erik Slagter]

Member

Ja die staan in het overzichtje onder oude waardes, al met al is de SNR over het algemeen wel verbeterd, m.u.v. de 19.2 daar is de SNR iets naar beneden gegaan.

Misschien zal ik in de komende weken nog eens een poging wagen, na volgende week heb ik toch 4 weken vakantie, kan ik ook wat nuttigs in de vakantie doen

Harmony 555
31-07-2010 15:42 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes [Re: Pedro_Newbie]

Member

Met de SatFinder van 14,95 euro kan je de schotel precies afstellen, zodat je SNR waarde zohoog mogellijk is.(piep en meter uitslag)
Als de SatFinder bij de kop gemonteerd is kan je ook gelijk op de VU+ DUO de SNR waarde bekijken.
Letwel op verticale afstelling (29 á 30 graden) waar doorgaans veel winst is te behalen.
31-07-2010 17:44 Re: [VU+DUO] Ontvangstwaardes

PLi® tester

Met de SatFinder van 14,95 euro kan je de schotel precies afstellen, zodat je SNR waarde zohoog mogellijk is.(piep en meter uitslag)

Volgens mij meten die goedkope satfinders juist alleen signaalsterkte en
geen signaalkwaliteit.

Ik neem inderdaad altijd maar de laptop mee naar boven (en tegenwoordig
de pda).

Page 1 of 4 1 2 3 4
PLi® Images website » Discussion Forums » PLi® Support » [NL] Gebruikersondersteuning
Jump to Forum:
Google AdSense on